You are not logged in.

Co1b1

Unregistered

1

Friday, October 27th 2006, 6:05pm

Zelfenkend voetje...

De voet was al vanzelf binnen komen lopen bij OIM Kastanjehof in Apeldoorn, nog vóórdat ik er was... Appie had hem al gespot.
Zou de microprocessor ook voorzien zijn van een GPS/TomTom mode zodat hij na inprogrammeren zelf zijn weg kiest?
Bij uitleg van Össur boy Tom Daniëls (Special Guest from Belgium) bleek dat laatste nog niet tot de standaard uitrusting van de Proprio voet te horen.

Wat dan wel:
Nou, de voet heeft een sensor die het verschil van druk tussen de hak en de teen meet; en de meetresultaten doorstuurt naar een ingebouwde mircoprocessor.
Deze geeft stuurinformatie door aan een motorunit, die de hak omhoog of omlaag beweegt.
Hierdoor komt de punt van de tenen omlaag of omhoog tov de voet.
De vaste stand van 90 gr die een standaard prothesevoet heeft, kan gevarieerd worden met 20 gr.
Raadpleeg voor meer gedetailleerde technische details de Össur website, klik: Össur Proprio Foot

De voet werd door Össur en mijn instrumentmaker Toufic onder mijn reserve koker gemonteerd en ik kon ermee gaan lopen.
Eerst moet hij afgeregeld worden en dat gaat met behulp van twee knopjes op de voorkant, de instellingen worden doorgegeven met slecht hoorbare piepies en goed voelbare trillings.
Na wat op- en neer gedruk kon ik op de been en mijn Proprio testrit beginnen.

Nauwlettend gadegeslagen en op de voet gevolgd door de aanwezige KMK delegatie van Mara met haar vader, Mary van Dijk en Appie; plus nog de nieuwsgierige IM 's en onder begeleiding van de Össur boys Tom Daniëls en Ton Bavius, deed ik vol spanning mijn eerste schreden op de Proprio.

Nou, ik kan jullie wel verklappen: de Proprio benadert tot nog toe het meest de voet, waar ik ooit onvrijwillig afstand van moest nemen: mijn eigen vleesvoet!

Met helling af- en oplopen zorgt de instelbare tenen-hoog/laag-voorziening ervoor dat bij schuin naar beneden lopen, de teen van de voet ook omlaag gaat en je dus niet dat "knikkende knie" effect krijgt.
Een helling omhoog is precies andersom: de tenen gaan omhoog, dus je knie wordt niet extra "op slot" gedrukt.
Dit effect ervoer ik als zeer bijzonder en ik kon gewoon niet genoeg krijgen van omhoog en omlaag de helling belopen.

Ook traplopen met de Proprio is ook een bijzondere ervaring.
Je brengt bij omhoog lopen je gewicht naar voren en de voet reageert dan door de tenen iets omhoog te zetten.
Dit zorgt voor een mooie natuurlijke stand om tree-voor-tree omhoog te lopen.
Omlaag is een nog veel apartere ervaring: je hoeft de voet niet meer halverwege de tree te zetten om voet-over de trap af te komen. De tenen gaan zo staan, dat je heel natuurlijk en gecontroleerd met je vleesvoet de volgende tree kan nemen... de Proprio geeft ruimte om je zwaartepunt naar voren te bewegen.

Bij het op vlakke ondergrond vooruit lopen is geen groot verschil merkbaar met een normaal gemiddeld-actieve voet. Of het moet zijn dat het totaalgewicht toch vrij hoog is.
Ik kon aan het einde van de proefrit goed merken dat ik veel had gelopen door dat hoge gewicht.

Als je bij het zitten de voet onbelast naar voren steekt, draait deze naar beneden en kun je mooi, met je been iets vooruit op de vlakke voet steunen.
Dit vermindert de vermoeidheid in je been bij langdurig zitten of autorijden.
Mocht je de voet niet vertrouwen in zijn beweging, dan zet je hem uit en is het een normale gemiddeld-actieve prothesevoet.

Ik verwachtte ook voordeel bij het lopen op oneffen terrein, maar dat valt tegen.
Bij de eerste stap meet de voet het verschil teen/hak en stelt zichzelf in op de volgende stap. Dit kan echter wel een tegengestelde beweging in de voet veroorzaken waardoor je echt verkeerd terecht kan komen.
Het beste kun je hier de verstelling uitschakelen.

Resumee... een vrij zware voet, die bij het dagelijkse gebruik voordelen geeft, vooral als je veel in heuvelachtig terrein loopt.
De Proprio voet kan tevens zelf het optimale verschil in hakhoogte instellen als je andere schoenen aantrekt.
Je hoeft dus niet met inlegzooltjes te werken of te draaien aan stelschroeven.
De enkelunit is vrij groot en niet makkelijk in een elegante, cosmetisch verantwoorde bekleding te omvatten... nadeel voor dames dus. Maar voor een bloot-poot-loper zoals ik maakt dat niet uit.

Ik wil hem wel... die Proprio voet, ondanks dat ik 'm bij het sporten of fitness niet kan dragen.
Hij kan niet een hoog activiteiten niveau aan.
Maar daarvoor gebruik ik dan toch gewoon mijn oude vertrouwde Modular III FlexFoot....

Voor picca's van ActionMhan Appie: klik CoPrio voet

Co1b1

Unregistered

2

Saturday, October 28th 2006, 10:26am

Quoted

Origineel van Han™
En eh, wat is de prijs voor dit alles?

Euhhhh... naar verluid rond de 7000 luizige eurootjes.

bengroen

KMK Member

• "bengroen" is male

Waar kom je vandaan?: Vlijmen Noord Brabant geboren Amsterdam

Werk of beroep?: kolonel KMar/wethouder

Soort amputatie:: li onderbeen

Wat zijn jouw hobbies?: alles

• Send private message

3

Saturday, October 28th 2006, 10:46am

RE: Össur Proprio: denkend voetje...

Zoals Co weet heb ik proefgelopen met de proprio, ook op heuvelachtig terrein. Ik probeer nu via de verzekering er een op de kop te tikken, anders koop ik hem zelf. Mijn ervaring is dat je met die voet pas merkt wat je hebt ingeleverd. Hij reageert zoals je andere voet en je loopt dus niet meer "over een stokkie" dat geeft veel meer voorwaartse energie. Je hrkent het pas als je daarna weer op een "dooie" voet loopt. traplopen af en op gaan veel zekerder en op ongelijke ondergrond heb je veel minder moeite.

Ik houd jullie op de hoogte

groet Ben

Co1b1

Unregistered

4

Saturday, October 28th 2006, 11:41am

Quoted

Origineel van bengroen
Mijn ervaring is dat je met die voet pas merkt wat je hebt ingeleverd. Hij reageert zoals je andere voet en je loopt dus niet meer "over een stokkie" dat geeft veel meer voorwaartse energie.

Ben, helemaal gelijk: doordat ik jouw enthousiaste verhalen hoorde ben ik ook aan de Össur bel gaan hangen.
Reuze benieuwd naar de eventuele vergoeding door verzekeraars van jouw aanvraag, ik volg jouw ontwikkelingen op de voet!

En vwb de Proprio, net wat jij ook zegt Ben: het is "the closest to the real thing"!
Ik heb sinds mijn amputatie nergens zo mee, of op gelopen wat qua gevoel en bewegen dichter bij mijn echte voet kwam.

Appie

Ab (normaal)

• "Appie" is male
  • »Appie« is a verified user

Waar kom je vandaan?: Zaandam.

Werk of beroep?: ZZP'er (zelfstandig zonder poot)

Soort amputatie:: Knie-exarticulatie rechts.

Wat zijn jouw hobbies?: Actief niets doen en uitrusten daarvan, forumpje en websiteje onderhouden, slap ouwehoeren

• Send private message

5

Saturday, October 28th 2006, 1:09pm

Inmiddels heb ik een filmpje in elkaar geknutseld en is er e.e.a hier te bekijken. het filmpjes is wel 11 mb, dus kan even duren voordat ie gedownload is.
Groetjes, Appie

Co1b1

Unregistered

6

Saturday, October 28th 2006, 1:33pm

Er zijn duidelijk een aantal bijzondere dingen te zien op jouw fillumpie van mijn Proprio-proefrit, Appie... hooi mhan!

Bij het traplopen omhoog: let op hoe de teenzijde van de voet zich omhoog heeft gericht, daardoor kan ik mijn gewicht naar voren verplaatsen en zodoende op een natuurlijke manier van tree naar tree omhoog lopen.

Naar omlaag: eerst doe ik dat nog door mijn voet halverwege de rand van de trede te zetten om mij vervolgens omlaag te laten vallen, op mijn vleesvoet.
Later zie je dat ik de prothesevoet volledig op de trede zet, de Proprio richt het teengedeelte omhoog waardoor ik weer langzaam mijn zwaartepunt naar voren verplaats. Dit kon ik na een paar keer proberen héél langzaam en gecontroleerd doen... is moeilijk met mijn gewone prothesevoet.
Deze manier van lopen lukt je gewoon niet zo mooi met een conventioneel model voet!

Zittend op de stoel: als ik de prothese vrijdragend naar voren zet, zie je dat de tenen zich na een secondje of drie omlaag richten. Daarna kan ik mijn prothesebeen naar me toe trekken terwijl de voet volledig afsteunt. Dit zit een stuk comfortabeler.
Als ik weer wil gaan staan, dan tik ik mt de hakzijde op de grond en de tenen gaan omhoog in de "opsta-positie".

Lopen op de helling: de Proprio voet neemt omlaag en omhoog de schuine stand aan die je nodig hebt om neer te zetten, terwijl je been recht blijft.
Er ontstaat geen wringen van de stomp in mijn koker.
Als ik halverwege stil sta, dan zie je hoe stabiel de stand is doordat de Proprio voet schuin staat, maar ikke zelluf recht.

Lopen op het oneffen grasveld vond ik de Proprio minder reageren, hoewel het er wel goed uitziet merk ik achteraf.

En weer bedankt voor de sprekende en bewegende beelden, Appie!